onsdag 6. mai 2009

Ødelagte poteter

Om noen uker skulle Jalal høste potetene sine, men på søndag valgte noen soldater å kjøre over åkeren hans med jeepen sin.


Jalal skulle så gjerne ønske at soldatene kunne la ham være i fred.

Når vi møter Jalal klokka seks om morgenen dagen etter er han sint, skuffet og lei seg.
- Jeg skjønner bare ikke hvorfor de gjør sånne ting, sier han.

Så forteller han at vanningsanlegget hans også ble ødelagt av kjøretøyet.
- Jeg må få reparert det, men først må jeg søke om tillatelse for vanningsteknikeren, slik at han kan få lov til å passere kontrollposten og det kan jo ta sin tid, sukker han.

Han dokumenterer hver gang de israelske soldatene gjør overgrep, men det er lite han kan gjøre. Hver tredje måned må han søke israelske myndigheter om tillatelse til å gå til sin egen åker,. I landsbyen Qaffin har 1000 bønder søkt om tillatelse til å gå gjennom landbrukskontrollposten. Bare 300 har fått tillatelse. Slik kan Israel forhindre at folk gjør opprør. Jalal vet godt at hvis han lager for mye trøbbel, er han kanskje blant de mange som ikke får tillatelse til å gå gjennom kontrollposten neste gang. Kommer han ikke gjennom får han ikke dyrket jorda si. Hva i all verden skal han leve av da?


Hver eneste morgen må bøndene i Attil sjekkes av israelske soldater. Det tar omkring en time å sjekke de rundt 40 bøndene som vil gå gjennom.

1 Kommentarer:

Blogger jojojoa sa ...

Ble irritert over dette alså. Var på butikken idag sammen med min samboer, hun drev å plukket poteter, så så jeg at det sto Israel på prislappen. Og kastet de tilbake.

Vi har da for gudskyld egne poteter her ilandet. Hva er vitsen med å importere poteter som er avlet på blodig mark?

Blir helt fra meg når jeg tenker på at det kunne likså godt ha vært denne bonden her sine poteter som Israelerne har stjålet. Det er ikke noe i hele verden som irriterer meg mer en Zionistiske Jøder. De ødelegger en hel verden...

5. juni 2009 kl. 09:43  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden